Wij werken met vaste tarieven die jaarlijks worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). 

Wij zullen u voorafgaand aan de behandeling informeren over de kosten en kunnen u een begroting overleggen. 

Voor meer informatie over tandheelkundige behandelingen en tarieven verwijzen wij u graag naar www.allesoverhetgebit.nl .  

Deze website is opgericht door onze beroepsorganisatie de KNMT en verschaft onafhankelijke informatie.

 

 

Wij hebben geen contracten met verzekeraars, omdat wij immers een behandelrelatie met u als patiënt hebben. Bovendien zouden wij autonomie verliezen als behandelaar en iemand anders op onze stoel laten zitten. 

Nota's krijgt u na afloop van de behandeling overhandigd en kunt u indienen bij uw verzekeraar.

Mocht er behoefte zijn aan een betalingsregeling in verband met een hoge nota, dan is er altijd de mogelijkheid

hierover afspraken te maken.

 

 

Betalingsvoorwaarden

BETALINGSVOORWAARDEN TEERHUIS TANDARTSEN

 

ALGEMEEN

1 Deze betalingsvoorwaarden gelden voor de tandheelkundige zorg die wordt verleend in de praktijk van

een tandarts of orthodontist, verder zorgverlener genoemd. De betalingsvoorwaarden maken deel uit

van de behandelingsovereenkomst.

2 In deze betalingsvoorwaarden wordt in voorkomende gevallen onder patiënt tevens diens wettelijke

vertegenwoordiger verstaan.

3 De kosten van behandeling worden berekend overeenkomstig de geldende tarievenlijst, zoals deze door

de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is vastgesteld en gepubliceerd.

4 Wanneer de patiënt is verhinderd voor een afspraak dient hij deze uiterlijk 1 werkdag tevoren af te

zeggen. Zegt de patiënt de afspraak niet of niet op tijd af, dan kan de zorgverlener de gereserveerde tijd

in rekening brengen.

5 In geval van een behandeling waarvan de Nederlandse Zorgautoriteit voorschrijft dat er vooraf een

prijsopgave wordt gedaan, doet de zorgverlener vooraf een prijsopgave. De patiënt wordt geïnformeerd

in geval van complicaties tijdens de behandeling, overschrijding van de behandelduur en/of

overschrijding van de begroting met meer dan 15%. De voor een behandeling orthodontie geschatte

behandelduur is slechts informatief en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

6 Eventuele vragen over de rekening dient de patiënt binnen 14 dagen na de notadatum tot de

zorgverlener te richten. Voor onafhankelijk advies en voorlichting op tandheelkundig terrein kan de

patiënt desgewenst contact opnemen met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), via

www.allesoverhetgebit.nl.

7 De kosten van de behandeling van een patiënt jonger dan 16 jaar zijn verschuldigd door de wettelijke

vertegenwoordiger. Een patiënt van 16 of 17 jaar is zelf de kosten van zijn behandeling verschuldigd,

tenzij de wettelijke vertegenwoordiger schriftelijk heeft bevestigd dat hij de kosten voldoet.

 

BETALINGSTERMIJN EN SANCTIES

8 De patiënt dient de rekening binnen 14 dagen na de notadatum te voldoen. Deze termijn geldt ook indien

de patiënt de rekening door zijn zorgverzekeraar rechtstreeks aan de zorgverlener laat betalen.

9 Indien de patiënt niet binnen 14 dagen na de notadatum heeft betaald, is hij in verzuim zonder dat

daartoe nadere ingebrekestelling is vereist. De patiënt ontvangt een betalingsherinnering.

10 Indien de patiënt niet binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering heeft betaald, is de

zorgverlener gerechtigd incassomaatregelen te treffen dan wel derden daarmee te belasten. Vanaf dat

moment is de patiënt per maand of een gedeelte daarvan de wettelijke rente verschuldigd, berekend

over de periode van verzuim.

11 Indien de zorgverlener een tweede en eventuele daaropvolgende betalingsherinnering stuurt, is de

zorgverlener gerechtigd kosten in rekening te brengen.

12 Alle gerechtelijke en/of buitengerechtelijke incassokosten, die verband houden met het innen van de

gedeclareerde bedragen, komen voor rekening van de patiënt. De buitengerechtelijke incassokosten

worden vastgesteld conform het Besluit Vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. BTW die in

verband met incassowerkzaamheden aan de zorgverlener in rekening wordt gebracht, zal worden

doorberekend aan de patiënt.

13 14 Betalingen worden allereerst in mindering gebracht op de oudste openstaande schuld(en).

Bij betalingsachterstand is de zorgverlener gerechtigd om verdere behandeling op te schorten of deze

slechts te verrichten tegen contante betaling, tenzij de hoogte van de betalingsachterstand, de noodzaak

tot tandheelkundige behandeling of de spoedeisendheid zich hiertegen verzet.

15 De betalingsverplichting wordt niet opgeschort doordat de patiënt een formele klacht indient over de

rekening en/of de behandeling, tenzij de zorgverlener instemt met opschorting van de

betalingsverplichting.

16 De betalingsverplichting vervalt niet doordat de patiënt de behandelingsovereenkomst opzegt of hij de

zorgverlener verzoekt om aan de behandeling gerelateerde informatie en zaken aan een ander over te

dragen.

17 Indien enige bepaling van deze betalingsvoorwaarden nietig of vernietigbaar is, laat dit de geldigheid van

de overige bepalingen onverlet.

Deze betalingsvoorwaarden zijn op 19 december 2012 door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij

tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) (destijds onder de naam van Nederlandse Maatschappij tot

bevordering der Tandheelkunde (NMT)) gedeponeerd bij de griffie van de rechtbank te Utrecht onder

nummer 12/2013